2 min czytania

Cukrzyca – co jeść przed snem?

Dobrze ułożony jadłospis dla diabetyka powinien uwzględniać 5-6 posiłków w regularnych odstępach czasowych – tak, aby ustabilizować glikemię oraz nie dopuścić do uczucia głodu. Choć zdrowym osobom może się zdarzyć pominięcie kolacji – u cukrzyka taki błąd może mieć nieprzyjemne konsekwencje. Dziś podpowiemy, jak powinien wyglądać ostatni posiłek w ciągu dnia i dlaczego jest on tak ważny w cukrzycy.

Co warto jeść przed snem?

Zapewne wiele razy słyszeliśmy, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. A co z kolacją? Dla diabetyka jest ona równie istotna. To, co zjemy wieczorem, może znacząco wpłynąć na to, jak będziemy się czuć rano. Zjedzenie nieodpowiedniego produktu lub wręcz pominięcie ostatniego posiłku, może doprowadzić do nocnego spadku cukru, a następnie… jego wzrostu. Badacze nazwali to zjawiskiem Somogyi – lub inaczej efektem odbicia.

Jak to działa? Hipoglikemia jest niebezpiecznym stanem, którego konsekwencją może być nawet śpiączka cukrzycowa. Ponieważ nocą dochodzi do poważnego spadku stężenia glukozy, organizm uruchamia mechanizm obronny – zaczyna wydzielać większe ilości hormonów mających zwiększyć poziom cukru (m.in. glukagon, czy adrenalina). W efekcie jednak glukozy robi się za dużo i budzimy się z hiperglikemią.

Aby do takiego stanu nie dopuścić, wystarczy… wybierać na kolację odpowiednie produkty. Cukrzyca jest chorobą, w ramach leczenia której wprowadza się również dietę. Jeżeli chcemy uniknąć efektu odbicia, skomponujmy posiłek cechujący się wysoką zawartością białka. Pomoże on utrzymać wyższy poziom glikemii nawet przez kilka godzin, dzięki czemu nocą nie dojdzie do spadku stężenia glukozy.

Cukrzyku – zjedz to przed snem!

Jak zapewnić sobie dobrze przespaną noc i świetne samopoczucie rano? Badacze odpowiadają: zjedz lekką, wysokobiałkową kolację około 1-2 godziny przed udaniem się na spoczynek. Pamiętajmy przy tym, aby nie przesadzić w drugą stronę – zbyt ciężki posiłek również grozi nam nocnym wahaniem glikemii i złym samopoczuciem. Pamiętajmy również o niskim indeksie glikemicznym, na który również trzeba uważać, gdy chorujemy na cukrzycę. Co możemy zjeść przed snem? Możliwości mamy wiele, m.in.:

  • Jogurt naturalny
  • Kromka pełnoziarnistego chleba z plastrem pieczonego kurczaka lub łososia
  • Kanapka z jajkiem na twardo
  • Kanapka z chudym twarogiem
  • Duszone warzywa (cukinia, papryka, pomidor) z chudym kozim serem
  • Mozzarella z pomidorem

Pamiętajmy o lekkostrawności oraz małych porcjach – zapewnimy sobie w ten sposób doskonałe samopoczucie. Nie lekceważmy roli kolacji! Pełni ona bardzo ważną rolę w życiu cukrzyka.

 

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, czy nadchodzących wydarzeniach (m.in. darmowych spotkaniach ze specjalistami)?
Zamów nasz newsletter, a niczego nie przeoczysz!

Zapisz się

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl

Komentarze (0)