3 min czytania

Cukrzyca typ 2 – u dorosłych

Statystyki jednoznacznie wskazują, że na tę chorobę zapadają głównie osoby dorosłe. Choć podobnie jak w cukrzycy typu 1 sama skłonność do zachorowania może być dziedziczona, do wystąpienia choroby przyczynia się otyłość, a także inne czynniki.

Skąd się bierze cukrzyca typu 2 u dorosłych?

Według statystyk, ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem. Badania wykazują, że w krajach rozwijających się, szczytem zachorowań objęte są osoby w wieku 40-45 lat, zaś w krajach rozwiniętych problem dotyczy głównie osób w wieku 60 lat. Jaka jest tego przyczyna? Czy z wiekiem jesteśmy coraz bardziej narażeni na tę chorobę?

Z wiekiem nasza tolerancja glukozy naturalnie spada. W związku z tym, u starszych osób może występować insulinooporność znacznie częściej, niż u młodych dorosłych. Cukrzyca typu 2 rozwija się w szczególności u tych osób, które prowadzą niezdrowy tryb życia. Wówczas wszystkie czynniki ryzyka mają znaczenie i jeśli wystąpią równocześnie – możemy mieć problem.

Spośród wszystkich przyczyn prowadzących do zachorowania na cukrzycę typu 2 w wieku dorosłym, największe znaczenie mają te czynniki, które wiążą się z wieloletnim trybem życia. Jeżeli nie dbamy o wystarczającą ilość aktywności fizycznej, nasza dieta opiera się głównie na niezdrowych daniach gotowych (w tym np. fast food, który jest łatwo dostępnym i stosunkowo tanim rozwiązaniem na szybkie zaspokojenie głodu), a przy tym prowadzimy siedzący tryb życia – grozi nam otyłość. Wówczas ryzyko zachorowania na cukrzycę bardzo mocno wzrasta. 

Wpływ na rozwój choroby ma także stres, który w dzisiejszym świecie stanowi już niemal naszą codzienność. Intensywny tryb życia, dużo zadań w ciągu dnia, poczucie niewywiązywania się ze wszystkich obowiązków, życie w ciągłym biegu – to prosta droga do wielu problemów zdrowotnych.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że w większości przypadków, chorobie możemy zapobiec.

Jak zapobiegać cukrzycy typu 2 w wieku dorosłym?

Na szczęście istnieją sposoby na to, aby się przed tą chorobą uchronić. Dużą rolę odgrywa tutaj profilaktyka otyłości – ale także przyjrzenie się swojemu trybowi życia. Nawet wówczas, gdy nie jesteśmy w grupie ryzyka. Zwracamy uwagę, czy:

  • Nasze posiłki są nieregularne.
  • Preferujemy szybkie rozwiązania m.in. fast food.
  • Nasza waga wyświetla coraz wyższe wartości.
  • Wskaźnik BMI przekroczył górną granicę normy, czyli wartość 25.
  • Zdarzają nam się nieprzemyślane diety odchudzające, po których może się pojawić efekt jo-jo.
  • Wykonujemy pracę siedzącą i nie jesteśmy aktywni fizycznie

Najprostszym sposobem jest zastosowanie zupełnie nowego, zdrowego trybu życia. Większość zmian możemy wprowadzić bez konsultacji lekarskiej. Jeśli jednak chcemy wprowadzić odpowiednią dietę, warto skorzystać ze wskazówek dietetycznych – na początku warto także poradzić się dietetyka klinicznego. 

Ważnym krokiem w profilaktyce cukrzycy typu 2 u osób dorosłych jest także włączenie aktywności fizycznej, a także regularnych badań kontrolnych. 

 

Bibliografia
Polish Diabetes Assiciation. 2021 Guidelines on the management of patients with diabetes. A position of diabetes Poland. Clinical Diabetology, 2021, Vol. 10, No. 1

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, czy nadchodzących wydarzeniach (m.in. darmowych spotkaniach ze specjalistami)?
Zamów nasz newsletter, a niczego nie przeoczysz!

Zapisz się

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl