3 min czytania

Pomysły na szybkie przekąski dla diabetyka

Choć słowo „przekąska” w pierwszym momencie może się kojarzyć z wysokokalorycznym i niezdrowym produktem – istnieje wiele zdrowych alternatyw, które będą odpowiednie również dla diabetyka. Dziś przedstawimy kilka pomysłów… ale zacznijmy od początku.

Dlaczego sięgamy po przekąski?

Czasem w ciągu dnia dopada nas nagłe uczucie głodu. Gdy pora najbliższego posiłku wydaje się odległa, często decydujemy się sięgnąć po coś niewielkiego, co uciszy nieznośne burczenie w brzuchu. Zdarza się również, że głód jest tylko iluzją – tak naprawdę czujemy zdenerwowanie lub znudzenie. 

Jeśli nasze przerwy między posiłkami nie trwają dłużej niż 4 godziny – warto zastanowić się, co jest prawdziwą przyczyną silnej ochoty na przekąskę. 

U pacjentów chorych na cukrzycę uczucie głodu może być związane z niskim poziomem glukozy we krwi. W takiej sytuacji wskazany jest pomiar glikemii, aby właściwie ocenić przyczynę głodu i odpowiednio zareagować. 

Diabetyk powinien w szczególności wystrzegać się podjadania wtedy, kiedy nie kieruje nim faktyczny głód. Zwłaszcza, gdy nie mamy pod ręką niczego zdrowego i ogarnia nas pokusa pochrupania czegoś niezdrowego – np. chipsów czy słonych paluszków.   

Co zrobić w takiej sytuacji? Jeśli dokucza nam stres, zamiast sięgać do lodówki, wybierzmy się na spacer. Pamiętajmy również o regularnym piciu odpowiednich ilości wody – czasem bowiem mylnie interpretujemy niezaspokojone pragnienie jako głód. 

Przede wszystkim jednak warto zabezpieczyć się na wypadek takich sytuacji i umożliwić sobie dostęp do zdrowych produktów.

Zdrowe przekąski do pracy i szkoły

Zaopatrując lodówkę w produkty nadające się do roli przekąski dla diabetyka, warto pamiętać o tym, że każdy posiłek, nawet niewielki, może mieć poważny wpływ na poziom glikemii. Z tego powodu sięgajmy po produkty o niskim indeksie glikemicznym oraz   produkty z dużą zawartością białka, a małą zawartością węglowodanów. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych propozycji.

  • Seler naciowy, a także warzywa pokrojone w słupki – np. marchewka, papryka i ogórek (doskonale nadają się do chrupania).
  • Niewielka miseczka poszarpanej sałaty skropiona odrobiną soku z cytryny.
  • Garść orzechów włoskich (nie więcej niż 20 g).
  • Jedna kostka gorzkiej czekolady o zawartości kakao powyżej 70%.
  • Mały jogurt naturalny z kilkoma jagodami, borówkami lub truskawkami i odrobiną nasion np. słonecznika.
  • Chudy serek wiejski ze szczypiorkiem.
  • Szklanka soku pomidorowego bez dodatku cukru.
  • Ser mozzarella  z pomidorem.
  • Tuńczyk w sosie własnym.
  • Kawałek chudej polędwiczki lub piersi z kurczaka.

Proponowane zdrowe przekąski można zabrać ze sobą również do pracy, czy szkoły. Wystarczy zakupić małe pojemniki na żywność i wypełnić je ulubionym przysmakiem. Warzywa pokrojone w słupki, czy też chudy jogurt naturalny pomogą przetrwać długi dzień w pracy i uspokoją żołądek, który domaga się jedzenia.

 

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, czy nadchodzących wydarzeniach (m.in. darmowych spotkaniach ze specjalistami)?
Zamów nasz newsletter, a niczego nie przeoczysz!

Zapisz się

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl

Komentarze (0)