2 min czytania

Cukrzyca – co jeść na śniadanie?

Choć kwestię diety cukrzycowej wyjaśniliśmy już w innym artykule – warto przypomnieć, że w cukrzycy stosujemy się po prostu do zasad zdrowego żywienia, spożywając zdrowe i zbilansowane posiłki. Zwracamy także uwagę na indeks glikemiczny, który nie powinien przekraczać wartości 55 IG. Jeśli znamy te reguły, możemy przystąpić do konstruowania pysznych śniadań. Jak mogą wyglądać? Co warto jeść?

Śniadanie najważniejszym posiłkiem dnia

Pierwszy po przebudzeniu posiłek jest niezwykle ważny – powinien dostarczyć nam energii i nasycić, a przy tym nie obciążać zbytnio żołądka. Warto zadbać o to, aby znalazły się w nim produkty bogate w błonnik pokarmowy. Śniadanie diabetyka powinno zawierać również białko. Produkty, które szczególnie powinny zwrócić naszą uwagę, to:

  • pieczywo pełnoziarniste lub razowe,
  • płatki owsiane, gryczane lub orkiszowe,
  • chudy nabiał: twaróg, kefir, jogurt naturalny,
  • chude wędliny np. z indyka,
  • jaja,
  • warzywa i owoce,
  • orzechy i nasiona np. słonecznika,
  • niewielka ilość tłuszczy roślinnych, np. oliwa z oliwek.

Pamiętajmy o tym, aby produkty były możliwie wysokiej jakości. W czasie zakupów poświęćmy czas na przyjrzenie się ich etykietom – np. w przypadku jogurtu naturalnego, który nie powinien zawierać cukru.

Propozycje śniadań dla diabetyka

Przygotowując posiłek warto skomponować go tak, aby łączył białko, tłuszcz oraz węglowodany w dobrze wyważonych proporcjach. Rezygnujemy całkowicie z produktów wysoko przetworzonych i dosładzanych – pożegnajmy chleb tostowy, czy naleśniki z dżemem. Poniżej prezentujemy kilka pomysłów na niezawodne i zdrowe śniadania dla diabetyka

  • Chudy twarożek z odrobiną jogurtu naturalnego, szczypiorkiem i rzodkiewką.
  • Kanapki z jajkiem ugotowanym na twardo, posypanym szczypiorkiem.
  • Jajecznica z chudą szynką z indyka.
  • Kanapki z szynką oraz jajkiem.
  • Tost z pieczywa razowego posmarowany rozgniecionym awokado.
  • Kanapki z twarogiem i pomidorem.

Co zjeść na drugie śniadanie?

Kolejnym ważnym posiłkiem w ciągu dnia jest drugie śniadanie. Diabetycy powinni pamiętać o zachowaniu niewielkich porcji i traktować je bardziej w kategoriach przekąski lub szybkiego „podładowania energii”. Pacjenci z cukrzycą typu 1 każdy swój posiłek muszą zabezpieczyć insuliną. Kluczową sprawą jest więc właściwe szacowanie posiłków pod względem zawartości węglowodanów, tłuszczów i białka i umiejętne dawkowanie insuliny.   Zawsze należy stosować się do zasady, aby posiłek był dobrze zbilansowany. Doskonale sprawdzi się np. jogurt naturalny z kilkoma truskawkami lub borówkami i małą garścią orzechów, albo serek wiejski ze świeżym ogórkiem i odrobiną koperku.

Po więcej inspiracji oraz pomysłów na ciekawe śniadania zapraszamy na grupę Facebookową Szkoła Diabetyka.

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl

Komentarze (3)

  • Aga

    31 sierpnia 2021 at 10:31

    Ważny indeks glikemiczny? A co z ładunkiem? To ładunek jest ważniejszy. Niski i średni ładunek, który się w prostu sposób oblicza jest ok. Autor tego wpisu ma starą wiedzę, jeśli nie wspomina o ładunku

    • Redakcja Szkoła Diabetyka

      8 września 2021 at 11:29

      Zalecenia żywieniowe nie są standardowe dla wszystkich. Należy uwzględnić tu: typ cukrzycy, wiek, stopień zaawansowania choroby, powikłania i percepcję pacjenta.
      Ładunek glikemiczny to wskaźnik, który oprócz IG bierze pod uwagę ilość węglowodanów występujących w porcji. Posługując się jednocześnie zarówno indeksem, jak i ładunkiem glikemicznym uzyskujemy dokładniejszą wskazówkę o ilości węglowodanów w posiłku. Jest to pomocne dla osób z dużą percepcją. Jednak większość diabetyków choruje na typ 2.To przeważnie osoby w „sile wieku”, które nie są zainteresowane prowadzeniem rachunków.
      Chcąc zapewnić im dobrą jakość życia, dostosowujemy zalecenia,np. małe porcje i spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym. Produkty o niskim IG zabezpieczają przed niekontrolowanymi wzrostami glikemii, gdyż węglowodany wchłaniać się będą stopniowo. Poziom cukru oczywiście podniesie się, jednakże nie nastąpi to tak raptownie i tak wysoko, jak ma to miejsce w przypadku produktów o wysokim IG.
      Artykuł poświęcony kwestii ładunku glikemicznego ukaże się już wkrótce.

  • Ewa Russek

    31 sierpnia 2021 at 21:10

    Proszę o więcej pomyslow