3 min czytania

Tego lepiej nie jedz, jeśli chorujesz na cukrzycę!

Świadomość tego, jakie produkty mogą działać negatywnie na nasz organizm, jest podstawą ułożenia zdrowego jadłospisu. To prostsze, niż może się wydawać – po prostu eliminujemy to, co nam szkodzi. Czasem jednak nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, co kryje w sobie z pozoru niewinny produkt. Na co powinniśmy uważać?

Czego powinien unikać diabetyk? 

Pierwszą myślą, jaką podsunie nam intuicja, będzie z pewnością unikanie źródeł cukrów prostych. Jest to, oczywiście, słuszny trop – jednak nie zawsze możemy jednoznacznie wskazać produkty, które z całą pewnością ich nie zawierają. 

Jeśli chorujemy lub podejrzewamy u siebie cukrzycę, przestrzegajmy zasad prawidłowego żywienia i nie spożywajmy takich produktów, jak:

  • jogurty owocowe oraz niektóre naturalne (zawsze czytajmy skład na etykiecie),
  • drożdżówki i inne słodkie bułki,
  • ciasta, ciastka, desery,
  • słodycze,
  • słodkie napoje gazowane,
  • dosładzane soki i nektary owocowe,
  • musli z dodatkiem czekolady lub polewy cukrowej,
  • płatki kukurydziane,
  • suszone i kandyzowane owoce,
  • owoce z puszki (np. brzoskwinie, ananas),
  • białe, pszenne pieczywo i makarony,
  • ketchup i inne gotowe sosy,
  • potrawy typu fast food,
  • owoce i warzywa z wysokim IG.
  • Kontrolujmy wielkość porcji.
  • Dbajmy o regularne spożywanie posiłków, w tym śniadania.

Nie tylko cukry proste

Z diety diabetyka powinny zniknąć nie tylko potencjalne źródła nadprogramowego cukru. Ze względu na towarzyszące cukrzycy zwiększone ryzyko chorób układu krążenia, należy unikać potraw obfitujących w tłuszcze nasycone. Masło na kanapce świetnie zastąpi pasta z awokado. Zamiast smażenia wybierzmy zdrowsze sposoby obróbki termicznej – np. pieczenie lub gotowanie na parze.

ad content

Indeks glikemiczny a gotowanie

Warto mieć świadomość, że również sposób przyrządzania posiłków może zauważalnie wpływać na ich indeks glikemiczny. Im mocniej dany produkt zostanie przetworzony, tym wyższy jest jego IG. Posiadając tę wiedzę, możemy np. od czasu do czasu pozwolić sobie na pszenny makaron – warunkiem jest jednak ugotowanie go al dente, czyli na półtwardo. Zaleca się spożywanie produktów węglowodanowych o niskim IG (<50) oraz o dużej zawartości błonnika.  

Bardzo ważne jest również umiejętne komponowanie posiłków. Jeśli chcemy zjeść owoce, wybierzmy te z niskim IG i serwujmy je w towarzystwie nasion (np. słonecznika) oraz chudego jogurtu naturalnego. 

Owoców oraz warzyw nie należy poddawać długiej obróbce termicznej. Najlepiej spożywajmy je na surowo. Unikniemy w ten sposób wzrostu IG potrawy, a także zapewnimy sobie dużo więcej cennych witamin, niż w produkcie gotowanym, czy pieczonym. 

Warto pamiętać o tym, że celem leczenia dietetycznego w cukrzycy jest utrzymanie optymalnej kontroli metabolicznej, redukcja nadmiernej tkanki tłuszczowej i utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, czy nadchodzących wydarzeniach (m.in. darmowych spotkaniach ze specjalistami)?
Zamów nasz newsletter, a niczego nie przeoczysz!

Zapisz się

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl

Komentarze (1)

  • Głąbińska Władysława

    3 grudnia 2021 at 19:24

    Dziękuję. !