5 min czytania

Cukrzyca a odporność w czasie zwiększonej podatności na infekcje dróg oddechowych

W okresie jesienno-zimowym, jak i zimowo-wiosennym, m.in. ze względu na zmienne warunki pogodowe, obserwujemy znaczny wzrost infekcji górnych i dolnych dróg oddechowych. Pacjenci chorujący na cukrzycę, a szczególne grupa osób z tzw. źle wyrównaną cukrzycą, są zarówno bardziej narażeni na zachorowania, jak i na ich cięższy przebieg. Jak poprawić odporność przy cukrzycy? Czy można to zrobić za pomocą naturalnych metod?

Choroby infekcyjne i cukrzyca – niebezpieczny duet

Wyższe, niż zalecane poziomy glikemii są przyczyną zaburzeń w układzie odpornościowym, co prowadzi do znacznego osłabienia organizmu. U tych pacjentów komórki obronne, m.in. limfocyty, w złych warunkach metabolicznych wykazują upośledzone działanie i przez to nie są w stanie w prawidłowy sposób bronić organizmu przed wnikaniem patogenów. 

Gdy już dojdzie do zachorowania, infekcje u osób z niewyrównaną cukrzycą mogą mieć cięższy przebieg. Jest to spowodowane tym, że podwyższony poziom glikemii ułatwia namnażanie się patogenów w organizmie. Z kolei stan zapalny jest przyczyną zwiększonej insulinooporności, co skutkuje podwyższonymi glikemiami. Z tego powodu, wszelkie działania mające na celu wzmocnienie naturalnej odporności diabetyka są niezwykle istotne. Co możemy w tej kwestii zrobić?

Cukrzyca a odporność na infekcje. Misja: prawidłowe wyrównanie cukrzycy i wzmocnienie odporności

Przede wszystkim, należy zadbać o prawidłowe glikemie. Podczas konsultacji diabetologicznej zostanie zaplanowane leczenie choroby. Warto także skorzystać z konsultacji u dietetyka, który opracuje odpowiednią dietę dostosowaną do naszej codziennej aktywności fizycznej. Jest to absolutna podstawa, a także baza do dalszych działań.

Kolejną rzeczą, którą możemy zrobić, jest podniesienie naturalnej odporności organizmu za pomocą umiarkowanej aktywności fizycznej. Zaleca się możliwie częste przebywanie na świeżym powietrzu, oczywiście w zależności od warunków pogodowych. Codzienne spacery są doskonałym rozwiązaniem.

Jeśli mamy obawę przed wytrwaniem w postanowieniu, warto umawiać się ze znajomymi na wspólne spędzanie czasu poza domem, co będzie stanowiło dodatkową okazję do miłych spotkań i cieszenia się swoją obecnością.

W okresie zimowym, jeśli źle znosimy mrozy możemy przebywać na dworze krócej, a w okresach wiosennych stopniowo ten czas wydłużać. Odpowiednie ubranie powinno zapewnić ciepło i komfort ruchu. Koniecznie są dobre i wygodne buty.

Poza aktywnością, ważna jest również odpowiednia dawka snu, ponieważ zbyt mała jego ilość, może przyczynić się do spadku odporności.

Warto także zadbać o dodatkowe źródło witamin i minerałów, stosując suplementy. W okresie jesienno-zimowym oraz wiosennym możemy się wzmacniać poprzez przyjmowanie witaminy C (co najmniej 1 g na dobę, jednak w okresie zachorowania to zapotrzebowanie jest wyższe, dostosowywane indywidualnie do konkretnego pacjenta), cynku oraz witaminy D3. Są one nieodzowne w procesie wzmacniania układu odpornościowego.

Należy pamiętać, iż osoby od 60. r.ż. powinny przez cały rok przyjmować witaminę D3. Jej dawki ustala lekarz prowadzący.

ad content

Domowe sposoby na odporność w dobie COVID-19

W jaki jeszcze sposób możemy poprawić naszą odporność? Odpowiednia dieta i regularna aktywność fizyczna, w tym również ruch na świeżym powietrzu, to już bardzo wiele… jednak nie wszystko. Istnieją bowiem inne, dodatkowe sposoby. Wystarczy zajrzeć do naszej kuchni.

  • Czosnek

Znany jako naturalny antybiotyk, ponieważ posiada właściwości przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe. Naturalnie wzmacnia odporność. Diabetykom w szczególności zaleca się spożywanie czosnku, ponieważ pomaga on także wyregulować poziom glukozy we krwi oraz ciśnienie tętnicze.

  • Miód

Naturalny środek przeciwzapalny, posiada właściwości wykrztuśne. Bogaty w witaminy (m.in. A, C, E) oraz polifenole. Przy cukrzycy należy spożywać go z umiarem, dostosowując dawkę.

  • Cytryna

Doskonałe źródło witaminy C, świetnie się sprawdza jako samodzielny środek podnoszący odporność, jak również w połączeniu z innymi składnikami, np. z imbirem wykazującym właściwości rozgrzewające.

  • Kiszonki

Stosowane jako naturalny probiotyk. Bogate w witaminy i mikroelementy, m.in.: z grupy B, A, C, E, a także magnez, potas, wapń i żelazo. Regularne spożywanie przetworów z kiszonych warzyw pomaga w utrzymaniu prawidłowej mikrobioty jelitowej, co przekłada się na wzmocnienie odporności organizmu. 

Jak spożywać takie produkty? Oczywiście można stosować je samodzielnie. Istnieje także wiele ciekawych przepisów np. na ziołowe napary czy napoje, które mogą być spożywane również przez osoby chorujące na cukrzycę. Odporność poprawią m.in. herbatki z przepisów osób zajmujących się profesjonalnie ziołolecznictwem, np.: 

  • Ambrozja antyprzeziębieniowa wg. Stefanii Korżawskiej*:

– kwiat lipy 50 g

– kwiat bzu czarnego 50 g

– owoc jarzębiny 50 g

– ziele macierzanki 50g

Zioła należy wymieszać, wsypać do garnka 4 łyżki mieszanki i zalać 4 szklankami wody. Całość zagotować pod przykryciem, wyłączyć kuchenkę i odczekać ok. 15 minut. Po tym czasie należy zioła przecedzić i wlać do termosu lub kubka termicznego. Potem popijać w ciągu dnia.

Osoby bez cukrzycy mogą dosłodzić napój miodem lub sokiem malinowym, natomiast osoby z cukrzyca muszą wypróbować , jaka ilość dodanego miodu nie spowoduje u nich podwyższenia glikemii poza granice ustalone z diabetologiem.

  • Herbatka hetmańska wg. Stefanii Korżawskiej na problemy z gardłem, przy chrypce i anginie:

– liść ślazu 100 g

– kwiat rumianku 25 g

– ziele majeranku 50 g

– liść babki lancetowatej 50g

– nasiona kozieradki 25 g

 Zioła należy wymieszać. 1 łyżkę ziół zalać wrzątkiem i parzyć przez około 15 minut pod przykryciem.

  • Do wszystkich codziennych herbat warto dodawać starty imbir lub odrobinę cynamonu, ponieważ te przyprawy korzenne mają właściwości rozgrzewające.

 

*Przepisy pochodzą m.in. z książki: Korżawska S., Po zdrowie z ziołami, 2009

 

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, czy nadchodzących wydarzeniach (m.in. darmowych spotkaniach ze specjalistami)?
Zamów nasz newsletter, a niczego nie przeoczysz!

Zapisz się

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl

Komentarze (0)