5 min czytania

Dieta w cukrzycy typu LADA

Gdy chorujemy na przewlekłą chorobę metaboliczną, taką jak cukrzyca, naszym codziennym wyzwaniem jest regulacja poziomu stężenia glukozy we krwi. Aby to osiągnąć, poza stosowaną insulinoterapią zaleca się równoczesne stosowanie się do zaleceń dietetycznych.

Przestrzeganie zasad zdrowego żywienia przynosi bardzo szybko doskonałe efekty. Nie oznacza to oczywiście, że jest to działanie wystarczające, które może nam zastąpić leczenie – warto jednak pamiętać, jak istotnym czynnikiem w procesie zdrowienia jest odpowiednia dieta. Cukrzyca typu LADA jest chorobą przewlekłą, dlatego zmiana nawyków żywieniowych powinna być trwała. Jest to de facto Cukrzyca typu 1, ale charakterystyczną jej cechą jest pojawienie się objawów w starszym wieku, najczęściej po 30. roku życia. Podstawowym sposobem farmakoterapii jest leczenie insuliną, ale bardzo ważnym elementem w naszym nowym stylu życia jest zdrowy sposób odżywiania.

Dieta w cukrzycy typu LADA – założenia ogólne

Posiłki w miarę możliwości powinny być spożywane regularnie, zgodnie z zasadą – mało i często. W zależności od potrzeb oraz trybu życia staramy się wprowadzić 4-6 posiłków dziennie. Małe porcje pozwolą na lepsze dobranie odpowiedniej dawki insuliny i lepszą kontrolę glikemii. 

W diecie nie może zabraknąć również odpowiedniej ilości płynów – pijmy w szczególności wodę oraz naturalne herbaty ziołowe. Odwodnienie w przypadku cukrzycy typu LADA może prowadzić do jednego z poważniejszych powikłań, czyli kwasicy metabolicznej. Picie dużej ilości wody pomoże również w wyregulowaniu apetytu, szczególnie wtedy, gdy w wyniku wahań glikemii występują u nas napady nasilonego głodu. Odpowiednie nawodnienie ciała pozwala także zmniejszyć codzienne dolegliwości, takie jak np. bóle głowy. 

Co powinna zawierać dieta w cukrzycy typu LADA?

Codzienny jadłospis powinien zawierać produkty bogate w:

  • węglowodany złożone (40-50% dziennego zapotrzebowania energetycznego),
  • tłuszcze (30-35%),
  • białka (15-20%).

Przeliczenie dokładnych proporcji oraz ilości składników odżywczych na każdy posiłek w ciągu dnia warto powierzyć dietetykowi, który bardzo precyzyjnie dostosuje jadłospis do naszych indywidualnych preferencji oraz trybu życia.

Produkty zbożowe w cukrzycy typu LADA

W dobrze zbilansowanej diecie nie powinno zabraknąć pełnoziarnistych produktów spożywczych. Wśród nich powinno się znajdować pieczywo wypiekane z mąki razowej – o białym pieczywie najlepiej zapomnijmy. Dzień warto rozpocząć od płatków owsianych lub pełnoziarnistego musli. Jako dodatek do obiadu doskonale sprawdzą się wszelkie kasze (szczególnie gryczane, jęczmienne czy jaglane) oraz brązowy ryż. Produkty te dostarczą naszej diecie m.in.:

  • witaminy z grupy B,
  • cynk i magnan,
  • błonnik pokarmowy.

Źródła tłuszczu oraz białka w diecie

Cukrzyca typu LADA, podobnie jak cukrzyca typu 1, jest chorobą, której mechanizm działania bazuje na procesie autoimmunologicznym. Niektóre badania wykazują, że wpływ na jego powstawanie (lub nasilenie się) może mieć m.in. niedobór witaminy D3. Warto zatem zatroszczyć się o to, aby w naszej diecie znalazły się jej źródła.

Witaminę D3 znajdziemy w pożywieniu bogatym w tłuszcze – przede wszystkim w rybach morskich (węgorz, łosoś, makrela, śledź), a także w maśle i żółtkach jaj. 

Spożywając tłuszcze, upewnijmy się, że dostarczamy organizmowi przede wszystkim tłuszcze wielonienasycone – które również występują w wymienionych rybach morskich. Warto spożywać niektóre oleje roślinne w formie surowej – np. jako dodatek do sałatki. Natomiast nie używajmy tłuszczu do przygotowania dań – obróbkę termiczną lepiej stosować w postaci pieczenia, duszenia na wolnym ogniu, czy gotowania na parze.

Istotnym elementem diety jest białko, którego źródeł warto szukać w chudym mięsie oraz nabiale. Spośród mięs warto wybierać przede wszystkim kurczaka i indyka, przy czym należy pamiętać, aby spożywać mięso bez skóry. Spośród mięs czerwonych wybierajmy chudą cielęcinę, wołowinę i wieprzowinę. Jeśli chodzi zaś o nabiał – dobrym pomysłem jest wersja chuda lub półtłusta wszelkich kefirów, maślanek i białego sera. Zamiast deserów mlecznych, słodkich serków homogenizowanych i jogurtów owocowych, wybierajmy zawsze wersję naturalną, bez dodatków smakowych. 

Cukrzyca typu LADA a warzywa i owoce

Podstawą zdrowej i pełnowartościowej diety są zawsze warzywa i owoce, które stanowią dla nas naturalne źródło całego wachlarza witamin i mikroelementów. Spożywamy je przeważnie na surowo lub np. ugotowane na parze – najlepiej w postaci al dente, ponieważ zachowują wówczas najwięcej właściwości odżywczych. Wybierając warzywa, kierujmy się niskim indeksem glikemicznym (np. kalafiory, cukinie, papryka czerwona, szpinak, sałata). 

Owoce w cukrzycy typu LADA mogą zastępować słodycze, których spożywanie jest – rzecz jasna – niewskazane. Jednak należy pamiętać o tym, że część owoców nadal będzie musiała pozostać poza naszym zasięgiem, ze względu na wysoki indeks glikemiczny (np. banany). Co warto wybierać? Opcji, wbrew pozorom, jest wiele, a wśród nich np.:

  • grejpfruty,
  • pomarańcze,
  • truskawki,
  • czereśnie i wiśnie,
  • borówki.

Stosując się do wskazówek dietetycznych w czasie stosowania odpowiedniej metody leczenia szybko zaobserwujemy pozytywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie – m.in. brak wahań glikemii, czy prawidłowe ciśnienie tętnicze.

 

Bibliografia:
Szewczyk A. i inni, Ocena sposobu żywienia osób chorujących na cukrzycę typu 1 i 2, Probl Hig Epidemiol  2011, 92(2): 267-271
Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. Zalecenia Kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2021. Diabetologia Kliniczna. 2021

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, czy nadchodzących wydarzeniach (m.in. darmowych spotkaniach ze specjalistami)?
Zamów nasz newsletter, a niczego nie przeoczysz!

Zapisz się

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl