4 min czytania

Cukrzyca typu LADA – jak dbać o siebie?

Cukrzyca typu LADA to rodzaj cukrzycy typu 1, której charakterystyczną cechą jest pojawianie się objawów w starszym wieku, z reguły po 30. roku życia. Cukrzyca, jak każda przewlekła choroba, wymaga od nas wprowadzenia pewnych zmian w dotychczasowym trybie życia. Wiąże się to między innymi z zastosowaniem insulinoterapii oraz wdrożeniem czynności, które do tej pory były nam kompletnie obce – np. stosowanie glukometru, lub systemów ciągłego monitorowania glikemii. Są także inne elementy, które również warto wdrożyć do naszej codzienności, ponieważ w zauważalnym stopniu przyczynią się do zwiększenia efektywności leczenia.

Zbilansowana dieta i nawyki żywieniowe

Na temat diety w cukrzycy typu LADA zamieściliśmy osobny artykuł – warto jednak przypomnieć kilka podstawowych zasad, do których warto się stosować każdego dnia. Przede wszystkim, należy zwiększyć częstotliwość posiłków, jednocześnie zmniejszając ich objętość – co pozwoli na lepsze dopasowanie ilości insuliny doposiłkowej. Tak zwana intensywna czynnościowa insulinoterapia (model baza-bolus) to tak naprawdę jedyny zalecany model insulinoterapii w cukrzycy typu LADA. Pamiętajmy o tym, aby posiłki były odpowiednio zbilansowane. Unikamy węglowodanów prostych, a także ograniczamy produkty o wysokim indeksie glikemicznym.

Warto spożywać dużo płynów. Z uwagi na ciśnienie tętnicze powinniśmy jednak wyeliminować kawę oraz czarną herbatę i postawić na napary ziołowe lub delikatną herbatę zieloną. Doskonale sprawdzi się również matcha – napój herbaciany będący źródłem antyoksydantów oraz wielu wartości odżywczych. Podstawą powinno być spożywanie wody mineralnej lub przegotowanej. Odpowiednie nawodnienie tkanek przyczynia się do poprawy samopoczucia, a także m.in. wyregulowania ciśnienia tętniczego. To niezwykle prosta, a jednocześnie ważna czynność, którą warto stosować, gdy naszym celem jest efektywne dbanie o siebie

Cukrzyca typu LADA i sport

Czy możemy uprawiać sport, jeśli mamy cukrzycę? Oczywiście! Na początek wprowadźmy do naszego życia prostą aktywność, która sprawi, że nie zniechęcimy się już na starcie. Mogą to być np. spacery lub jazda na rowerze. Warto dopasować rodzaj aktywności fizycznej do własnej kondycji i możliwości, zaś z czasem stopniowo będzie można podnosić sobie poprzeczkę i np. zdecydować się na bieganie. Niezależnie od preferowanej formy ruchu, stosujmy odpowiednie przygotowanie:

  • Zanim pójdziesz na spacer lub wsiądziesz na rower, zmierz poziom glukozy. Jeżeli przekracza on 250 mg/dl ze współistniejącymi ketonami w moczu lub przekracza 350 mg/dl niezależnie od występowania ketonów – przełóż trening na inny dzień, a skup się na wyrównaniu poziomu cukru.
  • Trening należy przełożyć również w przypadku gorszego samopoczucia.
  • Nigdy nie ćwicz na czczo, przed treningiem warto rozważyć zmniejszenie insuliny doposiłkowej o 20-50%, cukier i tak spalisz w czasie treningu. 
  • Pij dużo wody – zarówno w trakcie treningu, jak i po nim.
  • ZAWSZE zabierz ze sobą produkt, który pomoże Ci podnieść poziom glukozy w razie wystąpienia hipoglikemii. Może to być np. cukierek, który szybko i łatwo się rozpuszcza, sok np. jabłkowy lub pomarańczowy, albo specjalne saszetki z dekstrozą/glukozą sprzedawane w aptekach.

Pamiętaj o regularnych badaniach

Oprócz codziennej samokontroli poziomu glikemii, wprowadzenia aktywności fizycznej oraz diety, dbanie o siebie w cukrzycy typu LADA powinno polegać również na regularnych badaniach. 

Przede wszystkim, konsultujmy nasz stan zdrowia z diabetologiem – nie tylko wtedy, gdy coś nas niepokoi. Nie przekładajmy wizyt tylko dlatego, że w tym momencie czujemy się dobrze. Lekarz specjalista nie tylko sprawdzi naszą glikemię, czy zmierzy ciśnienie krwi, ale także na bieżąco kontroluje, czy nie pojawiają się u nas objawy związane z powikłaniami choroby – m.in. retinopatia (uszkodzenie oczu), nefropatia (uszkodzenie nerek), neuropatia (uszkodzenie neuronów, co może objawić się np. stopą cukrzycową).

Warto też pamiętać o odwiedzaniu innych poradni specjalistycznych, w zależności od rekomendacji diabetologa lub lekarza rodzinnego, m.in.:

  • okulista,
  • nefrolog,
  • neurolog,
  • stomatolog,
  • kardiolog.

Kilka razy do roku należy wykonać również kompleksowe badania krwi. Podstawowym badaniem jest hemoglobina glikowana (HbA1c) oceniająca poziom wyrównania cukrzycy, okresowo diabetolog zleci również kreatyninę (funkcja nerek), TSH (funkcja tarczycy), lipidogram (cholesterole), morfologię, czy ALT i AST (funkcja wątroby).

Regularne badania pomogą nam nie tylko w lepszym kontrolowaniu naszego stanu zdrowia, ale także umożliwią podjęcie szybkiej interwencji w przypadku wykrycia symptomów wystąpienia powikłań.

 

Bibliografia:
Polskie Towarzystwo Diabetologiczne. Zalecenia Kliniczne dotyczące postępowania u chorych na cukrzycę 2021. Diabetologia Kliniczna. 2021

Chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach, czy nadchodzących wydarzeniach (m.in. darmowych spotkaniach ze specjalistami)?
Zamów nasz newsletter, a niczego nie przeoczysz!

Zapisz się

Jesteśmy tu dla Ciebie!

Masz pytania, chcesz, abyśmy specjalnie dla Ciebie stworzyli artykuł? napisz na adres: redakcja@szkoladiabetyka.pl